X

Uso de cookies

La página web de Corresponsales de Paz utiliza cookies para mejorar su experiencia de usuario, así como para optimizar nuestros servicios. Si continua navegando sin cambiar su configuración, consideraremos que acepta recibir cookies en esta página web. Sin embargo, si así lo desea, puede cambiar la configuración de cookies en cualquier momento así como obtener más información aquí.

New front, old wounds

Mario Arulthas  |  People for Equality and Relief in Lanka

The attacks in Sri Lanka on Easter Sunday for many brought back memories of the long ethnic war, which came to a bloody conclusion 10 years ago in May. Although the Sri Lankan authorities are yet to identify the perpetrators, it appears the attacks are of a different nature, one fuelled by global dynamics, rather than a response to local communal grievances. Despite this, the violence is bound to exacerbate already-deep ethnic and religious fault lines, increasing existing tensions and possibly fuelling further violence.

After 1948, newly independent Sri Lanka embedded a virulent form of Sinhala Buddhist nationalism in the formation of the state. This ethos, in simple terms, holds that the entire island is home to Sinhala Theravada Buddhism and that minorities are invaders, who will be tolerated if they accept Sinhala hegemony. Any threats (perceived or real) to the Sinhala identity of the country are attacked resolutely.

This revealed itself in racially and linguistically discriminatory policies as constitutions were written, making non-Sinhala communities second-class citizens. To this day, Sri Lanka's constitution places Buddhism above other religions, assigning the state the responsibility "to protect and foster" Buddhism.

The entrenched Sinhala Buddhist nature of the state manifests itself in its institutions, particularly those linked to security. For example, the military rank and file is almost entirely Sinhala Buddhist. Some of its units, like the Vijayabahu Infantry Regiment, are named after ancient Sinhala kings, famed for defeating Tamil "invaders".

Increasingly violent reprisals by the state against peaceful demands for autonomy and equal rights by Tamils from the 1950s to the 1970s eventually led the Tamil population to seek an independent homeland in the island's northeast, home to the Tamil Hindu and Christian populations and the Tamil-speaking Muslim groups.

Continúa leyendo "Sri Lanka attacks: New front, old wounds" en el sitio original. 
Fuente: Al Jazeera
Para comentar y votar, es necesario iniciar sesión
Opinión
Guillermo Vila | 17/09/2019
Guillermo Vila

Guillermo Vila publicó unas palabras sobre la muerte de Blanca Fernández de Ochoa; en las que más allá de enfatizar en los detalles de su muerte, nos recordó que, incluso en los momentos más difíciles, hay "signos de esperanza", como el apoyo familiar. Leer más

Fernando Ónega

"Yo al rey lo veo muy bien, para qué andar con rodeos. Comparado con el resto de personajes públicos que componen a diario la crónica política, es lo mejor con mucha diferencia". Valoración de Ónega sobre los cinco primeros años de reinado de Felipe VI. Leer más

Galería Multimedia
Belén Chiloeches PERIODISTA INTERNACIONAL FREELANCE Roberto Fernández Balaguer María Rodríguez 13TV Óscar Rincón LA SEXTA Laura Gómez TELEMADRID | Rai Robledo Óscar Mijallo TELEVISIÓN ESPAÑOLA (TVE) Verónica Serrano PERIODISTA TELEVISIVA Álvaro Fernández TELEVISIÓN ESPAÑOLA (TVE) Cristina Casero LA SEXTA NOTICIAS Ricardo Altable 13TV Sarai Pérez LA SEXTA Irene Sánchez HOLA TV Federico Cardelús CUATRO Angie Rigueiro ANTENA 3 NOTICIAS Miguel Ángel Fonta CORRESPONSAL DE TVE EN LONDRES Marta García Bruno 13TV Pablo Pinto MEDIASET SPORT Arantxa Gómez EL HORMIGUERO Álvaro de la Lama MEDIASET ESPAÑA Jesús Labandeira Mediaset España Luis Ferrández DIRECTOR DE CINE Pedro González Kühn SINTAGMA FILMS Alejandro Gala VL FILMS
Calendario
  • Evento propio
  • Evento ajeno
Síguenos
Suscríbete a nuestro Newsletter